Sunday 10 April 2011

Geheimpje van de dichter

Ik kreeg begin deze week en cadeautje.
Dat is fijn, ik krijg graag cadeautjes. Zeker als het woorden zijn...iemands persoonlijke woorden.

Gunther Verheyen is een vriend uit een ver verleden die ik een paar jaar geleden terug tegenkwam
(en virtueel nog veel tegenkom)

Hij schreef al in dat ver verleden en doet dat (gelukkig) nu nog.

Zijn besprekingen en persoonlijke ontboezemingen op
zijn blog Ullizee zijn vaak 'food for thought' voor mij.

Zijn gedichten zijn dat ook.
La Nouvelle Cycluste was het cadeautje, 'Geheimpje van de dichter' de motor van mijn filmpje.

Zoals Gunther zelf schreef:

"Een gedicht dat er niet meer bijhoort, wel in de bundel staat, maar na de afsluitende inhoudsopgave.
Eentje dat over het dichten zelf gaat. En ook weer niet.
Als het allemaal voorbij is, even komt zeggen dat de (op dat moment) gelezen woorden zichzelf niet kunnen zijn, want dat er teveel verzwegen bleef.
Iets dat verwijst naar iets ongeboren, woorden die hun plaats nog zoeken, het contrast van eeuwig en het kind terwijl het wel lijkt te verdwijnen nog voor het op de wereld staat.

Een beetje zoals de bundel, een beetje het essentiële levensgevoel ook van de dichter in kwestie."

Ik was blij met het cadeau en ben blij dat mijn beelden een extra dimensie mogen zijn bij zijn woorden.

Geheimpje van de dichter



Gedicht: Gunther Verheyen
Lay-out en stem: Arlekeno Anselmo
Beeldrecyclage, bewerking, montage en muziek: Swoon

2 comments:

  1. Swoon, bedankt voor de fantastische attentie! Erg knap hoe je de essentie van de ganse bundel vat in 1 filmke. Ik hield bijzonder van de verwijzing naar het KIND (en de mini-cyclus errond in de bundel), de woorden die hun plek zoeken, de slinger tussen chaos en rust en het contrast van de eeuwige projectie tegenover het ongeborene (zoals het ongesprokene).

    ReplyDelete
  2. G,

    Graag gedaan...als ik een filmpje maak is dat vanuit de buik en de goesting en dus met veel plezier...
    Blij dat je het kon smaken...

    ReplyDelete