Thursday 14 July 2011

On Edward Hopper's Automat

Edward Hopper schilderde zijn 'Automat' in 1927. 
De Amerikaanse dichteres H.K. Hummel schreef er een mooi, bijna troostrijk, gedicht over. Een gedicht waarin de melancholie zachtjes aanschurkt tegen de ongerustheid over het meisje in het schilderij.
Het gedicht verscheen in Handmade Boats, dat werd uitgegeven als 'audio-chapbook' door Whale Sound (2010)
On Edward Hopper's Automat 

Removing a single kid leather glove,
she cups the brief heat of a demitasse,
rests without disguising: she is loitering.

Girls don’t choose to idle gloom-time alone;
mothers’ warnings leaden the marrow:
other’s desires wedge in and split like trick ice.

Beyond the fence of floodlight,
fears circle and snarl like Transylvanian wolves.
One can suffer night terrors
fully awake. Sitting in the bright, tiny automat,
she is on a derelict raft, surrounded by a hundred
flares of alligator eyeshine.

Mother night, your Keres are busy scavenging.
Daughter doom and daughter sleep are adamantine
moons satelliting a magnetic body.

Oh, pity the bare-legged, full-cheeked one
protected only by a hat brim and a clutch of coins.
Someone come walk the girl home, see her safely to her door.

Het was vooral die laatste zin, in combinatie met de regel  "I was lookin' back to see if you were lookin' back at me to see me lookin' back at you" uit 'Safe from harm' van Massive Attack, die mij het idee gaf voor een  filmpje in de sfeer van die regel en dat lied.

Voor een opname van het gedicht kwam ik terecht bij Whale Sound.
Op de website Whale Sound worden verschillende 'web-dichters' verzameld en gelezen.
Nic Sebastian, de drijvende kracht (no pun intented), achter Whale sound verzamelt, leest en maakt opnames van gedichten. Het is een geweldige bron voor videogedichten als je het mij vraagt.

Ik heb haar gevraagd of ik haar opnames mag gebruiken. Dat mag. Fijn.
Ook H.K. Hummel gaf de toestemming om haar gedicht te gebruiken in een filmpje.


Het resultaat wordt behoorlijk donker (dat is ook de 'werktitel' van de track) en onbehaaglijk.

Donker by Swoon Bildos


Beelden zijn al verzameld. Wacht enkel nog de afwerking. Soon! 

1 comment:

  1. Wow... I am so glad you did this, Swoon. It's really interesting to read of some of your process. The video is brilliant.

    ReplyDelete